Not Your language? Translate: CroatianEnglishGermanPolishRussian

Taverna Galija – najlepsza restauracja w Cavtacie

Za każdym razem kiedy wyjeżdżamy do naszego „Raju na Ziemi” chcemy spróbować czegoś innego. Bo południowa Dalmacja to nie tylko błękit Adriatyku i piękne widoki. To również pyszna kuchnia. Tym razem postanowiliśmy zajrzeć do niej. W tym celu skontaktowaliśmy się z Biurem Podróży Ilijada, które prowadzi przemiła Polka mieszkająca w Splicie, Pani Agnieszka Puszczewicz. W ofercie Ilijady znaleźliśmy obszerną ofertę podróży kulinarnych, wyjazdów winiarskich, lekcji gotowania oraz wycieczek połączonych ze zwiedzaniem. To co nam się szczególnie spodobało w ofercie Ilijady to możliwość samodzielnego komponowania atrakcji z których chcemy skorzystać, czyli oferta szyta na miarę.

Transport do Cavtatu

Nasze smakowite popołudnie zaczęło się około godziny 13.00. Pani Agnieszka zadbała o wszystko. Przed hotelem czekał na nas samochód z kierowcą, który miał nas zawieść do Cavtatu, a po skończonej uczcie zabrać z powrotem.

Mislav i jego najlepsza w Cavtacie Taverna Galija

Podczas pobytu odwiedziliśmy najlepszą restaurację w Cavtacie, Taverna Galija Mislava Burđeleza, przyrządzającą tradycyjne dalmatyńskie potrawy.
Już na początku gospodarz dał poznać się z najlepszej strony, zapraszając nas do Happylandu, miejsca dla wyjątkowych gości nad którym wisi kamienna tabliczka w wyrytym słowem Happyland.
Przy pełnej karafce aromatycznej rakiji (z owocowym wkładem: mirabelka, śliwka i szarańczyn strąkowy) Mislav opowiedział nam historię tego miejsca. Mislav jest również zapalonym wędkarzem, prócz kursów przyrządzania potraw organizuje także wyprawy wędkarskie.
Jak to bywa przy butelce rakiji, okazało się również, że mamy wspólnych znajomych.
Po wspólnej rozmowie, Mislav zaprosił nas do przyrządzenia tradycyjnych dalmatyńskich potraw.

Taverna Galija w Cavtacie Happyland Rakija Taverna Galija w Cavtacie Taverna Galija w Cavtacie Taverna Galija w Cavtacie Taverna Galija w Cavtacie

Na początek coś lekkiego

Na początek, wspólnie z szefem kuchni przyrządziliśmy szaszłyki, składające się z pršuta, mango, suszonej śliwki, mozzarelli i pomidorków. Szaszłyki wylądowały na rukoli. Całość została skropiona oliwą z wyspy Hvar. Zestawienie tych składników w połączeniu z miejscowym pieczywem zanurzonym w oliwie działa cuda na nasze podniebienie!

Przygotowanie szaszłyków Szaszłyk z szynki Prsut Białe wino z Taverny Galija w Cavtacie

Danie główne

Po przystawce nadszedł czas na danie główne. Ponieważ nie jesteśmy miłośnikami owoców morza (tak wiemy, w Chorwacji to grzech ciężki!) postanowiliśmy przyrządzić rybę z grilla. Wybór padł na Okonia morskiego (Labraks) w Chorwacji znanego jako Lubin. Nasze zadanie polegało na sprawnym filetowaniu. Kolejny krok to obfite skropienie oliwą i umieszczenie ryby na ruszcie. Po krótkim grillowaniu filety trafiły na talerz z blanszowaną rukolą i ziemniakami, połączonymi z lekkim aromatem czosnku. Do ryby podano nam pyszne białe wino sygnowane nazwą restauracji, smakiem przypominające Graševine. Kolejna rewelacja!

Ryba na grillu Przygotowywanie dania głównego Przygotowanie dania głównego Okoń morski w Tavernie Galija w Cavtacie

Nieziemski deser

Na deser przyrządziliśmy banana w nieziemsko smakującym i aromatycznym karmelu. Przepis wydaje się być bardzo prosty. Rozpuszczamy na patelni masło, dodajemy cukier. Po chwili kładziemy obranego ze skórki banana. Po ok. minucie smażenia dolewamy rum, który pod wpływem temperatury zapala się. Po zgaśnięciu płomienia dodawana jest śmietanka oraz sok pomarańczowy. I tak po chwili mamy obłędnie smakujący i pachnący deser. Cały czas zastanawiamy się jakby tu przyrządzić go w domu, tak by nie spalić kuchni. Do deseru podano nam czerwone, półwytrawne wino.
Na deser deserów poprosiliśmy to co misie lubią najbardziej – Prošek.

Deser bananowy Czerwone wino z Taverny Galija w Cavtacie

Musisz tam pojechać!

Cała ceremonia przygotowywania tradycyjnych dalmatyńskich potraw trwała ok. 3 godzin. Czy było warto? Zdecydowanie tak. Z pewnością odwiedzimy Mislava i jego Tavernę przy następnym pobycie w Cavtacie. Polecamy każdemu takie przeżycie.
W sezonie letnim trzeba liczyć się z tym, że spotkanie z Mislavem, bez wcześniejszego umówienia się, jest po prostu niemożliwe. Polecamy kontakt przez biuro podróży Iliada.
Serdecznie podziękowania należą się przede wszystkim organizatorowi tego spotkania – pani Agnieszce z Ilijady. Pierwszy raz, podczas naszych wojaży do Chorwacji zostaliśmy potraktowani tak profesjonalnie! Szacun!

Toast za wszystkich CroManiaków CroLove z Mislavem

Oferta Ilijady

W ofercie biura podróży Ilijada, prócz powyżej opisanych podróży kulinarnych, nie brakuje także czarteru jachtów czy (co ciekawe) wycieczek dla osób niepełnosprawnych. Zresztą sprawdźcie sami, odwiedzając stronę www.Ilijada.eu oferta jest naprawdę bogata, będziecie mieli w czym wybierać. Przez biuro możecie również zarezerwować apartament, jeśli trzeba to transport z lotniska i na lotnisko, a także opiekę przewodnika tylko dla siebie. Pani Agnieszka wynajmie dla was również samochód jeśli tego potrzebujecie.