Nadawcą poniższego tekstu jest Senuto, które jest partnerem głównym Rankingu Polskich Blogów Podróżniczych 2019.
W ubiegłym roku już ponad 56% zapytań z urządzeń mobile w wyszukiwarce nie wygenerowała ruchu organicznego w żadnym serwisie poza Google. Dlaczego się tak dzieje? Jak mimo to nie tracić wizyt na blogu i obrócić sytuację na swoją korzyść? Przyjrzyjmy się snippetom! Przygotowałam kilka wskazówek, jak wykorzystać je do zwiększenia ruchu na blogu.
Czym są zero-click searches?
Zero-click searches to zapytania w Google, na które odpowiedź serwowana na samej górze wyników wyszukiwania jest na tyle wystarczająca, że użytkownicy nie muszą szukać jej na dalszych stronach. Wskutek tego nie klikają w żaden wynik z SERP*, a serwisy zajmujące nawet najwyższe pozycje na dane słowo kluczowe, nie pozyskują żadnego ruchu.
Według danych Jumpshot, w drugiej połowie 2019 roku zero-click searches stanowiły aż 56,1% wszystkich wszystkich zapytań w Google na urządzeniach mobilnych oraz 34,85% na desktopach. Różnica ta wynika z faktu, że korzystając z komputera, przeprowadzamy często bardziej wnikliwy research, odwiedzając więcej stron niż w przypadku, gdy robimy to za pomocą telefonu.
*SERP (ang. Seach Engine Result Pages) – strona wyników wyszukiwania w Google.
Jak z tym walczyć? Wygrać się nie da, ale są sposoby, aby ściągnąć użytkowników na swoją stronę. Posłużą Ci do tego snippety.
Czym są snippety?
Snippety są blisko związane z zagadnieniem zero-click searches. To one zabierają Ci potencjalny ruch organiczny na blogu!
Wyróżniamy kilka rodzajów snippetów – w tym wypadku warto jednak przyjrzeć się grupie tzw. featured snippets. Są to bezpośrednie odpowiedzi na zapytania użytkowników w Google, które wyświetlają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Nazywane są również “pozycją 0”.
Przykłady featured snippets: paragraf, tabela, lista, grafika, wideo, mapa, Google News, artykuły naukowe.
Google wprowadził snippety, aby wspomóc użytkowników na drodze wyszukiwania informacji. Celem jest dostarczenie ich możliwie szybko (najlepiej już w wynikach wyszukiwania) i w jak najbardziej atrakcyjnej formie.
Warto wiedzieć!
Google pobiera odpowiedzi do wyników rozszerzonych z pierwszej strony wyników organicznych, z czego niemal 49% to odpowiedzi pochodzące ze strony wyświetlającej się na pierwszej pozycji.
Dlaczego pozycjonowanie bloga mimo wszystko ma sens?
Czy obecność snippetów i zjawisko zero-click searches oznacza, że nie warto już starać się o ruch organiczny na swoim blogu, ponieważ tradycyjne SEO się nie sprawdza? Ależ skąd!
Oto kilka powodów, dla których warto walczyć o jak najwyższe pozycje w Google – również o pozycję 0:
- Nadal niemal 40% zapytań z mobile oraz niecałe 61% wyszukań na desktopie kończy się kliknięciem w wynik organiczny. To bardzo dużo!
- Obecność Twojego bloga w poszczególnych snippetach wygeneruje dodatkowy ruch w serwisie. Dlatego dodatkowo warto o nie walczyć! Więcej na ten temat opowiem Ci poniżej.
- Pojawiając się w snippetach na pozycji 0, zwiększasz swoją pozycję eksperta.
Warto wiedzieć!
Nie o wszystkie featured snippets warto walczyć. Obecność na pozycji 0 np. w zapytaniach związanych z pogodą w większości przypadków nie wygeneruje Ci więcej ruchu na blogu.
Snippety, o które nie warto walczyć
Snippety związane z tematyką podróży, w przypadku których będzie trudno o pozyskanie ruchu na bloga to najczęściej te, które odpowiadają na zapytania dotyczące pogody, lotów i hoteli.
Przykładowo, według badania z września 2019 zapytania w Google dotyczące pogody aż w 58,8% na mobile oraz 37,8% na desktopie kończą się zero-click searches.
W których snippetach warto się znaleźć?
Wyniki rozszerzone, z których będzie łatwiej pozyskać ruch na bloga, to:
Grafika
Zdjęcia pojawiają się zarówno w ogólnych wynikach wyszukiwania, jak i w Google Grafika. To dwa dodatkowe miejsca, w których możesz pokazać swojego bloga!
Paragraf
Paragraf to krótka odpowiedź na pytanie zadane przez użytkownika. Pojawia się najczęściej na zapytania zawierające pytajniki “ile”, “jak”, “kto”, “co”, “kiedy”, “gdzie”.
Lista
Lista to również forma skondensowanej odpowiedzi na pytanie użytkownika, jednak tym razem przyjmuję formę listy – numerowanej lub punktowanej. Pojawi się, gdy użytkownik szuka np. najpiękniejszych plaż w Portugalii lub atrakcji dla dzieci na Malcie.
Tabela
Forma tabeli pozwala w czytelny sposób przedstawić dane liczbowe i zależności. Oprócz tabel, w wynikach wyszukiwania pojawiają się czasem również wykresy kołowe czy słupkowe.
Wideo
Podobnie jak grafiki, filmy pojawiają się zarówno w ogólnych wynikach wyszukiwania, jak i w zakładce filmy, dzięki czemu Twój artykuł może być widoczny w SERP podwójnie.
Jak wywindować swój artykuł do pozycji 0 i generować więcej ruchu na blogu? Krok po kroku
Podejście 1 – optymalizacja opublikowanych artykułów
-
- W Analizie widoczności w Senuto znajdź frazy, na które jesteś już widoczny w TOP10.
- Sprawdź, jakie snippety wyświetlają się przy tych frazach i dodaj te elementy w artykule.
Przykład:
1. W Analizie widoczności zbadałam domenę gdziewyjechac.pl. Przeszłam do zakładki Pozycje, gdzie znajduje się lista fraz, na które blog jest widoczny w wynikach organicznych.
Aby zacząć od fraz z największym potencjałem ruchu, za pomocą filtra “Pozycja” dopasowałam wyniki tak, aby otrzymać wyłącznie te słowa kluczowe, na które blog gdziewyjechac.pl wyświetla się na pozycjach 1-10.
Dodatkowo, użyłam filtra “Śr. mies. liczba wyszukiwań”, aby znaleźć frazy, które generują średni miesięczny ruch powyżej 50 wizyt.
*Pamiętając o tym, że aż 49% snippetów jest zaciąganych ze strony znajdującej się na pierwszej pozycji, optymalizację artykułów pod obecność na pozycji 0 rozpoczęłabym od tych fraz, na które serwis wyświetla się najwyżej.
Otrzymane wyniki sortuję więc od najwyższej do najniższej pozycji, klikając na kolumnę Pozycja w tabeli.
W ten sposób otrzymałam listę fraz kluczowych ze średnim miesięcznym potencjałem powyżej 50 wizyt, na jakie blog gdziewyjechac.pl jest widoczny na 1 pozycji.
Co dalej?
2. Zaraz obok słów kluczowych widnieją małe ikonki – przedstawiają one miniatury snippetów, które wyświetlają się w Google na dane zapytanie. Co daje nam ta wiedza? Jeśli przy wybranej frazie wyświetla się ikonka grafiki – dodaj do swojego artykułu odpowiednio opisane słowami kluczowymi zdjęcia, jeśli wideo – rozszerz swój post o ten właśnie element.
Podejście 2 – tworzenie nowych postów
1. Jeśli zabierasz się do napisania nowego artykułu na bloga i chcesz powalczyć o to, aby znalazł się w snippetach, skorzystaj ze wskazówek, które opisałam w artykule Jak napisać artykuł na bloga?.
Od razu podczas wyszukiwania słów kluczowych do artykułu, zwróć uwagę na to, jakie snippety Google wyświetla w ich wypadku i zastosuj te elementy w swojej treści.
2. Koniecznie zdefiniuj pytania zadawane w Google. Te, na które Google wyświetla wyniki rozszerzone, zazwyczaj rozpoczynają się od: „jak”, „jaki”, „co”, „kiedy”, „dlaczego”, “ile”, „gdzie” czy „kto”.
W Bazie słów kluczowych Senuto znajdź pytania, jakie w powiązaniu z wybraną przez Ciebie frazą zadają użytkownicy Google. Co ważne, otrzymaną listę zapytań możesz posortować według snippetów, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.
Zdj. Pytania zadawane w Google w kontekście danej frazy znajdziesz w Bazie słów kluczowych Senuto.
Warto wiedzieć!
Aby na bieżąco weryfikować, czy Twój blog znalazł się na pozycji 0 na wybrane frazy, dodaj je do Monitoringu w Senuto.
Jak znaleźć w konkretnych featured snippets?
Istnieje kilka tricków, dzięki którym zwiększysz szansę swojego bloga na przedostanie się na samą górę wyników wyszukiwania.
Jak dostać się do featured snippets w postaci paragrafu?
Jeśli chcesz, aby Google umieścił na pozycji 0 Twoją odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie, umieść je w nagłówku, zaś odpowiedź w treści zaraz poniżej. Musi ona obejmować jeden akapit oznaczony znacznikiem i mieć maks. 60 słów (300 znaków). Dłuższy tekst nie zostanie wyświetlony w całości.
Odpowiedź powinna być prosta i zwięzła. Na pytanie „Co to jest X? ” odpowiedz krótko „X to….”, umieszczając słowo kluczowe na samym początku definicji.
Jak dostać się do featured snippets w postaci listy?
Przy frazie, pod którą optymalizujesz artykuł, wyświetla się lista? W swoim artykule również taką dodaj, udzielając w niej precyzyjnej odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytanie. Pamiętaj jednak, aby zrobić to za pomocą prostego wypunktowania – najlepiej skorzystaj ze znaczników HTML: <ol>, <ul>, <li>.
Dodatkowo przygotuj sobie listę pytań, które Twoi (potencjalni) czytelnicy często zadają w danym temacie, i sprawdź, czy Google wyświetla na nie odpowiedzi w rozszerzonych wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie, możesz być pierwszy. Jeśli tak, masz szansę zastąpić konkurencję (warto spróbować!).
Jak dostać się do featured snippet w postaci tabeli?
Dodaj znacznik <table> w kodzie HTML przy tekście, który chcesz zawrzeć w tabeli. Warto wiedzieć, że Google wyświetla zwykle do 4 wierszy z tabeli – po kolejne wyniki użytkownik będzie musiał zajrzeć na Twojego bloga. To oznacza dodatkowy ruch na Twoim blogu!
Jak dostać się do featured snippet w postaci grafiki?
Jeśli zależy Ci na obecności w wynikach rozszerzonych pod postacią grafiki, zadbaj o odpowiednią optymalizację zdjęć na stronie – koniecznie dodaj znacznik <alt> i <title> i umieść w nich frazę kluczową. Pamiętaj – zdjęcia powinny być unikalne, jasne i na tyle piękne, że wzbudzą niepochamowaną chęć użytkownika do kliku.
Jak dostać się do featured snippet w postaci wideo?
Jeśli oprócz bloga, nagrywasz też filmy, dodaj je do swojego artykułu zgodnie z opisywaną tematyką, odpowiednio optymalizując tytuły i opisy. Pamiętaj jednak, aby były osadzone na YouTube, ponieważ filmy pojawiające się w wynikach wyszukiwania w znacznej większości (ponad 95%) pochodzą właśnie stamtąd.
Jak widzisz, jest kilka sposobów na to, aby powalczyć o większą obecność w wynikach wyszukiwania i mimo postępującego trendu zero-click searches, ściągnąć użytkowników na swojego bloga. Czy to gra warta świeczki? Zdecydowanie tak!
W artykule pojawiają się wzmianki o narzędziach w Senuto. Jeśli nie masz tam konta, możesz je założyć na 14 dni zupełnie za darmo.