Winiety Słowenia. Ceny autostrad w Słowenii w 2021 roku

Jadąc do Chorwacji z Polski zachodniej czy przekraczając granicę w województwach dolnośląskim czy opolskim, często wybieramy trasę prowadzącą m.in. przez Słowenię. W Słowenii obowiązują winiety za przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu. Aktualnie winiety w Słowenii występują jako formę naklejki na szybę.

 

Mapa autostrad w Słowenii

Łącznie w Słowenii znajduje się ponad 700 kilometrów płatnych dróg. Poniżej znajduje się mapa z płatnymi odcinkami. Kolorem niebieskim zaznaczone są istniejące odcinki płatne, kolorem pomarańczowym – odcinki w budowie, natomiast kolorem różowym – planowane odcinki. Plan sieci autostrad i dróg ekspresowych w Słowenii (stan na 31 grudnia 2018).

Plan sieci autostrad i dróg ekspresowych w Słowenii w 2018
Plan sieci autostrad i dróg ekspresowych w Słowenii (stan na 31 grudnia 2018)

 

  • A1: granica z Austrią (Šentilj v Slovenskih goricah) – Maribor – Celje – Ljubljana – Postojna – Koper (Dekani). Długość: 241,4 km
  • A2: granica z Austrią (Tunel Karawanki) – Kranj – Ljubljana – Novo Mesto – granica z Chorwacją (Obrežje). Długość: 173,0 km
  • A3: Divača (A1) – granica z Włochami (Fernetiči). Długość: 11,7 km
  • A4: Slivnica k. Mariboru (A1) – Ptuj – granica z Chorwacją (Zgornje Gruškovje). Długość: 33,7 km
  • A5: Dragučova k. Mariboru (A1) – Murska Sobota – granica z Węgrami (Pince). Długość: 80,9 km

 

Jak ominąć autostradę w Słowenii?

Na forach dyskusyjnych, często pojawiają się tematy poruszające zagadnienie omijania płatnych autostrad w Słowenii. My, z racji uczęszczania zupełnie inną trasą, nie jesteśmy na bieżąco z tym tematem. W związku z czym po odpowiedzi na pytanie „jak ominąć autostradę w Słowenii?” zapraszamy na Facebooka.

REKLAMA

 

Ograniczenia prędkości na autostradach w Słowenii

Na słoweńskich autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości do 130 km/h, a na drogach ekspresowych – do 100 km/h.

 

Rodzaje winiet w Słowenii według rodzaju pojazdu

  • winieta kat. 1 – motocykle
  • winieta kat. 2A – pojazdy do 3,5t (w tym kampery) z przednią osią na wysokości poniższej 1,3m
  • winieta kat. 2B – pojazdy do 3,5t z przednią osią na wysokości powyżej 1,3m

Posiadanie winiety 2A i 2B uprawnia do ciągnięcia przyczepy, o ile masa zestawu nie przekracza 3,5t.

 

REKLAMA

Rodzaje winiet w Słowenii według ich ważności

  • winieta z 7-dniowym okresem ważności jest ważna od dnia zaznaczonego na winiecie przez 7 kolejnych dni kalendarzowych,
  • winieta z 30-dniowym okresem ważności jest ważna od dnia zaznaczonego na winiecie, do dnia o takim samym numerze w kolejnym miesiącu,
  • winieta z 6-miesięcznym okresem ważności jest dostępna wyłącznie dla motocykli, ważna od dnia zaznaczonego na winiecie, do dnia o takim samym numerze za 6 miesięcy,
  • winieta z 12-miesięcznym okresem ważności jest ważna od dnia zakupu do 31 stycznia kolejnego roku.

 

Ceny winiet w Słowenii w 2021

Prócz autostrad, w Słowenii płatny jest również przejazd tunelem Karavanke, znajdującym się w północno-zachodniej części kraju. W 2020 roku opłata za tunel dla pojazdów do 3,5 tony wynosi 7,4 euro.

Motocykle

  • 7 dni, cena: 7,5 euro
  • 6 miesięcy, cena: 30 euro
  • 12 miesięcy, cena: 55 euro

2A (pojazdy do 3,5t, z przednią osią na wysokości poniższej 1,3m)

  • 7 dni, cena: 15 euro
  • 30 dni, cena: 30 euro
  • 12 miesięcy, cena: 110 euro

2B (pojazdy do 3,5t z przednią osią na wysokości powyżej 1,3m)

  • 7 dni, cena: 30 euro
  • 30 dni, cena: 60 euro
  • 12 miesięcy, cena: 220 euro

 

Gdzie kupić winietę w Słowenii?

Słoweńską winietę możemy kupić w jednym z wielu punktów np. na stacjach benzynowych w okolicach płatnych dróg lub zaraz po przekroczeniu granicy.

 

Lista pojazdów z kat. 2B

Na stronie operatora słoweńskich autostrad (dars.si) znajduje się lista samochodów, których wysokość nad przednią oś wynosi więcej niż 1,3m (kategoria 2B). Może zdarzyć się sytuacja, że podczas poboru opłat, nasz samochód, który nie znajduje się na poniższej liście, zostanie zakwalifikowany do kat. 2B. W takim przypadku również należy uiścić opłatę lub wystąpić z reklamacją.

  • Citroen: C25, Jumper, Jumpy
  • Fiat: Ducato, Talento
  • Ford: Transit, Tourneo Custom, Wag Onnicar, Transit Custom
  • Hyundai: H100, H350
  • Iveco: Daily
  • Kia: K (2500, 2700 ecc.), Pregio, Besta, Towner
  • Man: TGE
  • Mazda: E 2200 i E 2200 Kombi
  • Mercedes: TN/T1, 100 i inne starsze modele (207D, 209D, 307D, 308D, 406D ecc.), Sprinter
  • Mitsubishi: Canter
  • Nissan: Urvan, Vanette, Cabstar, Interstar, Primastar,Trade, NV 400, Atleon
  • Opel: Arena, Movano, Vivaro
  • Peugeot: J5, Boxer, Expert (od modelowego roku 2016 dalej): CZ02 (wszystkie ze znakiem L3), Expert blue HDi 120 (wszystkie), Traveller (od modelowego roku 2016 dalej): CZ24, GA04 1.6 Blue HDi 95, 2.0 Blue HDi 150, 2.0 Blue HDi 180
  • Piaggio: Porter
  • Renault: Master, Trafic, B – 120.65, Maxity, Mascott
  • Suzuki: Carry
  • Toyota: Dyna, Hiace
  • Volkswagen: LT, Crafter, Transporter T1 – T7, Caravelle, Multivan

 

REKLAMA

Ceny autostrad w krajach tranzytowych i Chorwacji

Jeśli już wiesz wszystko na temat opłat za autostrady w Słowenii, polecamy sprawdzić:

 

Przydatne informacje dla podróżujących do Chorwacji samochodem

Podróżujesz do Chorwacji samochodem? Poniższe informacje mogą Ci się przydać. Sprawdź!

 

Mandaty w Słowenii

Mandaty nakładane przez policję i służby DARS (Państwową Dyrekcję Zarządzającą Autostradami):

  1. Za stwierdzone naruszenia przepisów ruchu drogowego zostaje nałożony mandat w wysokości określonej taryfikatorem, przy czym prawo słoweńskie praktycznie nie daje funkcjonariuszowi możliwości wyboru wysokości tego mandatu. Co ważne w przypadku pojazdów będących własnością firmy mandat może zostać nałożony równolegle na kierowcę i na firmę (podwójnie). Można go opłacić na miejscu (najczęściej gotówką, czasem policja, DARS lub FURS mogą być wyposażone w czytnik kart, ale nie jest to regułą) lub w terminie późniejszym (przelewem, gotówką we wskazanym miejscu, na stacji paliw, w punktach DARS: https://www.dars.si/INTERACTIVE_MAP
  2. Trzeba podkreślić, że brak płatności na miejscu wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentów. Na mocy obowiązujących w Słowenii przepisów funkcjonariusze ww. służb mogą bowiem zatrzymać dokumenty tożsamości kierowcy (paszport, dowód osobisty)  i dokumenty pojazdu (dowód rejestracyjny), jak również inne dokumenty np. licencje, list przewozowy czy mienie ruchome – nawet to należące do podmiotów/osób trzecich. Nie ma przy tym znaczenia czy mandat został przyjęty czy też nie.
  3. Zarekwirowane za pokwitowaniem dokumenty zostaną zwrócone dopiero po uiszczeniu płatności (w przypadku przelewu zagranicznego – po jego zaksięgowaniu na koncie wystawcy mandatu, co może trwać nawet 48 godzin od momentu jego wykonania). W przypadku braku płatności policja/DARS przekażą je po upływie min. 6 miesięcy do Ambasady, która odeśle je następnie do wystawcy (dowód osobisty lub paszport muszą zostać przedtem unieważnione).
  4. Zapłata mandatu w ciągu 8 dni od jego wystawienia w większości przypadków oznacza redukcję wymaganej kwoty o połowę – jest to wyraźnie wskazane w wystawionym Państwu dokumencie. W przypadku problemów ze zrozumieniem jego treści należy poprosić funkcjonariusza policji/DARS/FURS o polskie tłumaczenie.
  5. Kierowcy przysługuje prawo do odwołania się od nałożonego mandatu w ciągu 8 dni od jego wystawienia – o ile wskazano taką możliwość nakładając mandat (nie w każdym wypadku odwołanie jest możliwe). Pismo w tej sprawie powinno być zredagowane w j. słoweńskim (DARS)  lub we wskazanym języku (policja) na adres organu, który karę nałożył. Szczegóły dotyczące procedury odwoławczej powinny znajdować się w otrzymanym dokumencie.

 

Wymuszanie usług holowniczych lub holowniczo-naprawczych

W przypadku pojazdów o maksymalnej masie dopuszczalnej do 3500 kilogramów,  zatrzymanych na pasie awaryjnym bądź zatoczce, kierowca winien jest zapewnić odholowanie pojazdu w ciągu 2 godzin we własnym zakresie (przy skorzystaniu z usług dowolnej firmy holowniczej). Jeżeli usługa holowania w wyznaczonym okresie nie zostanie dokonana przez kierowcę, to w celu odholowania takiego pojazdu DARS jest uprawniony do wezwania jednej z licencjonowanych firm holowniczych.

Częstym problemem dotykającym kierowców są również nieuczciwe praktyki stosowane przez firmy holownicze autoryzowane do świadczenia tego typu usług na słoweńskich autostradach i drogach szybkiego ruchu. Firmy te na podstawie udzielonych przez DARS koncesji mają wyłączność na świadczenie usług holowniczych na autostradach SI, drogach dojazdowych i parkingach. Oznacza to, że w sytuacji awarii pojazdu o masie powyżej 3500 kilogramów nie można wezwać dowolnej firmy.

Kierowca powinien pamiętać, że słoweńskie autostrady zostały podzielone na odcinki. Na każdym z nich licencjonowane zostały dwie firmy holownicze:

  • Odcinek 1 – ACB Postojna: Žonta d.o.o., Avtovleka Jerneja Kopitar s. p.;
  • Odcinek 2 – ACB Slovenske Konjice: Žonta d.o.o., Enes Draganović s.p.;
  • Odcinek. 3 – ACB Ljubljana: Avtovleka Jerneja Kopitar s.p., Avtovleka Požar d.o.o.;
  • Odcinek 4 – ACB Hrušica: AMZS d.d., Junik M d.o.o.;
  • Odcinek. 5 – ACB Maribor: Žonta d.o.o., Enes Draganović s. p.;
  • Odcinek 6 – ACB Kozina: Avtovleka Jerneja Kopitar s. p., AMZS d.d.;
  • Odcinek. 7 – ACB Vransko: Žonta d.o.o., Enes Draganović s. p.;
  • Odcinek 8 – ACB Novo mesto: Žonta d.o.o., Avtovleka Jerneja Kopitar s. p.;
  • Odcinek 9 – ACB Murska Sobota: AMZS d.d., Enes Draganović s. p.;

Wśród powyższych AMZS d.d. jest spółka państwową, pozostałe to firmy prywatne (zdarza się jednak, że AMZS podzleca te usługi podmiotom prywatnym). Jak wynika z naszej praktyki zgłoszenia dotyczą stosowania nieuczciwych praktyk przez firmy Žonta i Draganović. Dlatego też zalecamy szczególną ostrożność w przypadku konieczności korzystania z ich usług.

REKLAMA

Licencjonowane firmy holownicze powinny stosować się do oficjalnego cennika DARS określającego maksymalne stawki za usługę oraz maksymalny czas dojazdu na miejsce zdarzenia:

https://www.dars.si/Content/doc/Vzdrzevanje/Price%20list%20of%20towing%20services.pdf

W praktyce stosowane są stawki maksymalne.

  1. W przypadku pojawienia się firmy holowniczej na miejscu zdarzenia należy określić czy pojazd rzeczywiście zagraża bezpieczeństwu ruchu i powinien zostać odholowany (taka konieczność zachodzi jeśli pojazd znajduje się na pasie drogi lub drodze dojazdowej, w tym dojazdowej do parkingu).
  2. W przypadku uzasadnionych wątpliwości można wezwać policję aby dokonała oceny sytuacji. Kierowca nie powinien dać się zastraszyć.
  3. Na każdym odcinku koncesjonowanych jest dwóch wykonawców, więc kierowca nie musi bezwzględnie korzystać z usług tego, który podjedzie jako pierwszy!!!
  4. Firma holownicza nie jest uprawniona do kontrolowania dokumentów kierowcy i pojazdu! Nie może żądać ich przekazania ani ich przetrzymywać.
  5. Należy przed rozpoczęciem usługi precyzyjnie określić jej globalny koszt. Pracownik firmy holowniczej najprawdopodobniej przedstawi kierowcy dokument w j. słoweńskim, na którym zostanie napisana kwota określająca np. koszt wykorzystania jednego pojazdu holowniczego na godzinę (np. 250-300 euro). Zdarza się, że kierowca w przekonaniu, że jest to całkowity koszt usługi podpisuje zlecenie jej wykonania, a po realizacji okazuje się, że była to jedynie stawka podstawowa za 1 godzinę, podczas gdy usługę realizowano kilka godzin przy użyciu kilku pojazdów i kilku osób. W efekcie finalna cena do zapłaty wynosi kilka – kilkanaście tysięcy euro.
  6. Szczególną uwagę prosimy zawracać też na docelowe miejsce holowania. Ponieważ niesprawny pojazd powinien opuścić autostradę co do zasady powinno się to dokonać najbliższym zjazdem/ew. do najbliższego parkingu jeśli awaria jest niewielka i może zostać tam usunięta przez samego kierowcę. Pod żadnym pozorem nie należy godzić się, aby był to parking firmy holowniczej jeśli pojazd jest sprawny technicznie (np. utknął w zaspie). Brak precyzyjnego wskazania miejsca zakończenia holowania skutkować będzie najprawdopodobniej odholowaniem pojazdu na parking firmy holowniczej, co sztucznie zawyży cenę usługi oraz ułatwi firmie holowniczej wywieranie nacisków na kierowcę na etapie rozliczania usługi. W przypadku odholowania pojazdu niesprawnego technicznie na parking firmy holowniczej należy liczyć się z próbą wymuszenia również usługi naprawczej.
  7. Firmy naprawcze (zewnętrzne) nie mogą dokonywać napraw ani na samej autostradzie, ani na parkingu, ani na drogach dojazdowych do nich. Jeśli zatem firma posiada np. umowę ubezpieczenia z opcją assistance lub umowę na usługi naprawcze to kierowca powinien domagać się odholowania do najbliższego zjazdu z autostrady i do najbliższego bezpiecznego miejsca, gdzie naprawa będzie mogła być wykonana.
  8. Powszechną praktyką jest wystawienie faktury przelewowej z terminem wymagalności w dniu wystawienia dokumentu przy jednoczesnej odmowie wydania pojazdu do momentu zapłaty faktury. Dotychczas podejmowane interwencje na poziomie policji i prokuratora dyżurnego nie przyniosły pożądanych efektów. Dlatego tak ważne jest, aby za wszelką cenę próbować uniknąć odholowania na parking firmy holującej.
  9.  Zwracamy uwagę na to aby w żadnym wypadku nie pozostawiać pracownika firmy holowniczej w kabinie samochodu bez nadzoru! Zdarzały się przypadki, kiedy firma twierdziła, że pojazd był sprawny technicznie w momencie podpinania holownika a po odholowaniu stwierdzono usterkę wymagającą naprawy.

REKLAMA