Figi w Chorwacji. Idealne w każdej postaci

Figa (smokva) to jeden z najpopularniejszych chorwackich owoców, dodawanych m.in. do deserów. W sezonie jada się świeże figi, które najlepiej smakują mocno schłodzone, podobnie jak arbuzy czy melony. Wtedy też suszy się figi na słońcu, żeby można cieszyć się ich smakiem i aromatem przez cały rok.

Słów kilka o figach

W Chorwacji wciąż żywa jest także tradycja przygotowywania domowych konfitur z fig. Żeby przełamać jej nieco mulącą słodycz, łączy się figi z cytrusami.

Świeże figi doskonale sprawdzą się jako dodatek do deski serów, a te w wersji suszonej idealnie zastąpią czekoladę podczas górskiej wyprawy.

Drzewa figowe są nieodłącznym elementem krajobrazu Dalmacji. Rosnące przy prywatnych posesjach i w miejskich parkach, późnym latem uginają się od charakterystycznych owocostanów – tak, figa to nie owoc, a owocostan (zbiór owoców, które powstały z jednego kwiatostanu) o charakterystycznym kształcie.

W zależności od odmiany oraz stadium dojrzałości figi cieszą oko barwami od jasnej zieleni, bo brunatny fiolet. Te, zielone to figi Petrovača, które dojrzewają najwcześniej.

We wnętrzu każdej figi znajduje się kilkaset maleńkich nasion. Słodyczy fig nie można pomylić z niczym innym, choć znawcy kulinarni opisują ten smak w taki sposób jak opisuje się smak wina: rozwodzą się nad nim w tak wielu określeniach, że doprawdy trudno go sobie wyobrazić – pozostaje spróbować świeżą dojrzałą figę prosto z drzewa.

REKLAMA

Wartości odżywcze fig

Zarówno świeże jak i suszone figi to bogactwo wartości odżywczych. 100g świeżych owoców to 74 kcal, suszonych – 249 kcal. W obu wersjach znajdziemy (świeże/suszone):

  • Wapń – 35/162 mg (wpływa na zdrowie kości i zębów)
  • Żelazo – 0.37/2.03 mg (wykorzystywane jest w procesie tworzenia czerwonych ciałek krwi)
  • Magnez – 17/68 mg (wpływa na prawidłową pracę serca, niweluje stresu)
  • Fosfor – 14/67 mg (wpływa na rozwój i funkcjonowanie kości, mięśni i układu nerwowego)
  • Potas – 232/680 mg (obniża ciśnienie krwi)
  • Sód – 1/10 mg (reguluje ciśnienie osmotyczne płynów ustrojowych, w tym krwi)
  • Cynk – 0.15/0.55 mg (wspiera odporność)
  • Witaminę A – 142/10 IU (silne działanie antyoksydacyjne)
  • Witaminę B1 (tiaminę) 0.060/0.085 mg (pełni szczególnie ważną rolę w regeneracji i czynnościach układu nerwowego)
  • Witaminę B2 (ryboflawinę) 0.050/0.082 mg (wspiera układ odpornościowy, nerwowy i narząd wzroku)
  • Witaminę B 3 (niacynę) 0.400/0.619 mg (jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz hormonalnego, wpływa na poprawę odporności oraz może obniżać poziom lęku)
  • Witamina B6 – 0.113/0.106 (odpowiada za działanie układu nerwowego, wpływa na ciśnienie krwi, pracę serca i skurcze mięśni oraz wspiera odporność organizmu, pomaga w prawidłowym wchłanianiu magnezu)
  • Witaminę B9 (kwas foliowy) 6/9 ug (jest niezbędny dla rozwoju płodu)
  • Witaminę C – 2/1.2 mg (uszczelnia naczynia krwionośne)
  • Witaminę D (wspiera pracę układu odpornościowego)
  • Witaminę E – 0.11/0.35 mg (silny przeciwutleniacz)
  • Witamina K 1- 4.7/15.6 ug (odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi)

Głównym makroskładnikiem fig są węglowodany (78/100g), białka (3,6 g/100g) oraz błonnik (12,9g/100g). Ten ostatni składnik sprawia, że pojadanie suszonych fig zaleca się osobom cierpiącym na zaparcia.

Smokvovača – rakija z fig

Z fig robi się także rakiję. Smokvovača lub smokinova popularna jest zwłaszcza na południu Bułgarii oraz na Wybrzeżu Dalmatyńskim. Ma żółtobrązową barwę, na ogół jest klarowna, a w smaku delikatna, słodka.

Namaz od suhih smokava – pasta z fig

Namaz od suhih smokava, pasta z fig, często nazywana jest również dżemem z fig. Rewelacyjna sprawa, uwielbiana przez nas szczególnie w okresie zimowym. Pastę z fig dostaniemy niemal na każdym targowisku na wybrzeżu.

Jeśli natomiast macie silne parcie na „dżem z fig” zanim odwiedzicie po raz kolejny Chorwację, możecie go nabyć m.in. w sklepie online naszego partnera – Smaki Dalmacji.

REKLAMA

REKLAMA