Hiking na Istrii. Ścieżka siedmiu wodospadów

Translate:

CroatianEnglishGermanPolishRussian

Plan na Majówkę 2017 zakładał dużo aktywności na świeżym powietrzu. Tak też się stało. Już pierwszego dnia ruszyliśmy na szlak! Położony nieopodal miejscowości Buzet szlak siedmiu wodospadów okazał się średnio wymagający oraz, co ważniejsze, bardzo malowniczy! Jeśli szukacie ciekawego szlaku do wędrówek na Istrii, polecamy nasz szlak! Naszym przewodnikiem był Martin Glavic, który na co dzień wspina się w SPK Vertical Buzet. Dzięki Martinowi poznaliśmy ciekawą historię okolicy oraz poszczególnych miejsc, obok których, pewnie przeszlibyśmy obojętnie pokonując trasę samemu. Jeśli szukacie przewodnika, zapytajcie o niego w informacji turystycznej, znajdującej się w Buzet.

Szlak siedmiu wodospadów

Trasa: Buzet (Istarski Vodovod – Favorit) > Selca > Glistonija > Kuhari > Kotli.

Cały szlak siedmiu wodospadów liczy około 15 kilometrów i składa się z dwóch etapów. Pięć z siedmiu wodospadów znajduje się w pierwszej części trasy. Etap II to trasa powrotna do punktu startu, prowadząca lekkimi wzniesieniami. My zdecydowaliśmy się tylko na I etap, ponieważ tego dnia mieliśmy mocno napięty grafik.

Długość szlaku (Etap I) to trochę ponad 7 kilometrów. Nam udało się przejść trasę w niecałe 2,5h co, według Martina było dobrym czasem. Jak wynika z poniższych danych, przesłanych przez Martina, spaliliśmy po ok. 500 kalorii – możemy teraz wcisnąć w siebie po pączku.

Większość trasy znajduje się w lesie co sprawia, że nawet podczas upałów słońce nam aż tak bardzo nie dokucza. Poniższy wykres pokazuje, że maksymalnie było 33 stopnie Celsjusza. Różnica poziomów wyniosła 224m.
Więcej szczegółowych informacji uzyskacie z poniższych zrzutów obrazu.

Dane dotyczące naszej wędrówki

Różnica poziomów - Temperatura - Dane dotyczące naszej wędrówki

Różnica poziomów – Temperatura – Dane dotyczące naszej wędrówki

Temperatura - Dane dotyczące naszej wędrówki

Temperatura – Dane dotyczące naszej wędrówki

Pierwsza część szlaku siedmiu wodospadów

Szlak rozpoczyna się przy początku płaskiej części nurtu rzeki Mirna. Kilkaset metrów dalej znajduje się park linowy, którego koniec budowy zaplanowano na ten sezon. Będziecie mieć okazję z niego skorzystać.

Rzeka Mirna - Szlak siedmiu wodospadów

Rzeka Mirna – Szlak siedmiu wodospadów

Rzeka Mirna - Szlak siedmiu wodospadów Rzeka Mirna - Szlak siedmiu wodospadów Rzeka Mirna - Szlak siedmiu wodospadów
W pierwszej części ścieżki znajdują się cztery wodospady, z największym Vela peć na końcu.

Na trasie można zobaczyć groty, wydrążone w skale, które są pozostałościami po kopalniach. Znajdująca się koło wodospadu Vela Peć pionowa skała to ulubione miejsce miejscowych (i nie tylko) wspinaczy skałkowych.

Na tym etapie wędrówki znajduje się najtrudniejsze podejście. Na szczęście na trasie znajdują się liny, które pomagają w wspinaczce.

Park linowy - Szlak siedmiu wodospadów

Park linowy – Szlak siedmiu wodospadów

Szlak siedmiu wodospadów Kopalnie - Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów Kopalnie - Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów

Wodospad Vela peć - Szlak siedmiu wodospadów

Wodospad Vela peć

Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów Szlak siedmiu wodospadów

Środkowa część szlaku siedmiu wodospadów

Środkowy etap trasy to tereny równinne przebiegające przez lasy i pola oraz winnice.

W tej części szlaku znajduje się kamienny most nad rzeką Drage, wybudowany przez wojska Napoleona. Niestety górna część mostu została rozebrana.

Most Napoleona - Szlak siedmiu wodospadów

Most Napoleona

Szlak siedmiu wodospadów

Opuszczony dom

Ostatnia część szlaku siedmiu wodospadów

Ostatnia część wędrówki była jej ukoronowaniem. W niewielkiej miejscowości Kotli znajduje się malowniczo położony wodospad.

Przy wodospadzie znajduje się nieczynny już młyn. Nazwa miejscowości pochodzi od wydrążonych przez wodę w dnie rzeki dołów, przypominających kotły.

Młyn w miejscowości Kotli - Szlak siedmiu wodospadów

Młyn w miejscowości Kotli

Wodospady w miejscowości Kotli - Szlak siedmiu wodospadów

Młyn w miejscowości Kotli – Szlak siedmiu wodospadów

Wodospady w miejscowości Kotli - Szlak siedmiu wodospadów Wodospady w miejscowości Kotli - Szlak siedmiu wodospadów Wodospady w miejscowości Kotli - Szlak siedmiu wodospadów Wodospady w miejscowości Kotli - Szlak siedmiu wodospadów Wodospady w miejscowości Kotli - Szlak siedmiu wodospadów

Wodospady w Kotli [FILM]

Podsumowanie

Przed wyjściem na trasę, pamiętajcie o kilku ważnych zasadach „co zabrać ze sobą w góry i nie tylko”. Kilka podstaw, a jednak o nich często zapominamy.

Nie ukrywamy, że trochę żałujemy, że nie udało się nam przejść pełnej, 15 kilometrowej trasy. Jeśli będziemy w tej okolicy ponownie, z pewnością przeznaczymy więcej czasu na wędrówkę w ciszy po tych malowniczych terenach. Wam też polecamy!

Wystaw nam ocenę!
TragediaSłaboMoże byćDobrzeSuper (10 głosów, średnia: 4,70 z 5)

10 komentarzy

1. marzena
    Cze 05, 2017 @ 16:38:57

piękne zdjęcia.
    czy trasę pokonuje się tylko z przewodnikiem?
    Będę na Istrii pod koniec, czerwca zaznaczam sobie jako warte miejsce do zwiedzenia.

Cze 05, 2017 @ 17:46:35

Trasę jak najbardziej można pokonać samemu. Z oznakowaniem jej raczej nie powinno być problemu chociaż trzeba bardzo pilnować znaków, zwłaszcza w środkowej części kiedy idzie się albo otwartą przestrzenią albo lasem.

2. maadziak
    Cze 11, 2017 @ 10:55:37

Jak cudownie! Tak zielono i spokojnie. Wymarzone miejsce na wędrówkę. Chorwacja jest cudowna, definitywnie i niezaprzeczalnie! :)

3. Agnieszka
    Lip 20, 2017 @ 13:46:24

Hej,
    Chcemy zatrzymać sie w miejscowosci Opatija i z niej pojechać samochodem do tego szlaku, jest opcja aby zostawić gdzieś tam auto? Chciałam się jeszcze zapytać czy jest łatwy dojazd. Niestety nie moge znaleźć tego szlaku na mapie, wiem że Pan wstawił zdjęcie ale jest dość mało czytelne.

Lip 20, 2017 @ 15:40:55

Można podjechać asfaltem, a następnie ok 1km szutrem, jest niewielki parking gdzie można zostawić auto.

4. Agnieszka
    Lip 20, 2017 @ 16:05:40

A mógłby Pan pokazać mi konkretnie na mapie. Jak wypisuję w Google tą miejscowość co widnieje w poście nic mi nie wyskakuje. Ma Pan może informacje o innych szlakach turystycznych na tym półwyspie?

Lip 20, 2017 @ 18:06:07

Tutaj, o innych szlakach nic nie wiemy, wystarczy podejść do informacji turystycznej w Buzet i zapytać, ewentualnie sprawdzić w Google.

5. Agnieszka
    Lip 20, 2017 @ 18:19:12

Dziękuję bardzo za pomóc ?

6. Anna
    Sie 14, 2017 @ 10:21:05

Z cała pewnością nie ma co liczyć na te widoki w lipcu i w sierpniu. Byłam tam wczoraj i zastałam powysychane jeziorka z resztkami brudnej śmierdzącej wody nie mówiąc juz ze po wodospadach ani śladu. Dla początkujących oznaczenia trasy są raczej słabe i mało przejrzyste. Sama wspinaczka dość ciekawa i rzeczywiście liny zamontowane po drodze są niezwykle ułatwiające przejście. Ja dojechałam do Buzet pociągiem i to nie był najlepszy pomysł bo stacja oddalona jest od samego miasteczka jakieś 5 – 7 km. Podsumowując sama wyprawa fajna jednak brak wodospadów mocno mnie rozczarował.

Sie 14, 2017 @ 10:25:17

Niestety susza zbiera również żniwa turystyczne i widokowe :(

Skomentuj ten wpis

Przeczytaj inne:
10 powodów, dla których NIE WARTO jechać do Chorwacji

Oh! Ah! Jaka ta Chorwacja jest piękna! Najpiękniejsze miejsce na ziemi! Nic bardziej mylnego! Już pędzimy z wyjaśnieniem dlaczego każdego...