Premiera finałowego odcinka Gry o Tron prosto z King’s Landing

Po 8 latach, jeden z najpopularniejszych seriali na świecie – Gra o Tron, dobiegł końca. Jak większość z Was wie, sporą część scen do serialu kręcono w Chorwacji. Lokalizacją, która najdłużej była obecna w Grze o Tron to Dubrownik, czyli filmowy King’s Landing (Królewska Przystań) – Stolica Siedmiu Królestw. Właśnie w Dubrowniku odbył się premierowy pokaz ostatniego odcinka, kończącego serial.

Organizatorzy wyjazdu

Na zaproszenie Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej oraz HBO Polska mieliśmy niebywałą przyjemność obejrzeć ostatni odcinek w Dubrowniku. Obejrzeliśmy go wspólnie ze zwycięzcami z kilku krajów, którzy wzięli udział w quizie przygotowanym przez HBO. Polskimi zwycięzcami była super rodzina Agaty, Pawła oraz ośmiomiesięcznego Konstantego.
Czy zakończenie Gry o Tron podobało się nam? Jak dla nas było zbyt oczywiste jednak zaspokajające większą część fanów serialu. Jednak nie o samym serialu jest tu mowa, a o premierowym pokazie.

Jeszcze więcej lokalizacji w Grze o Tron z Dubrownika i okolic

Znajdujący się na blogu wpis pt. „Gra o Tron w Chorwacji. Miejsca gdzie kręcono serial” zawiera już sporo miejsc z Dubrownika – w najbliższym czasie uzupełnimy je o miejsca, które poznaliśmy podczas tego wyjazdu. Dubrownik jak i jego okolice znamy bardzo dobrze, nie mniej jednak, jeśli chodzi o lokalizacje, w których kręcono Grę o Tron, kilka z nich było nam zupełnie obcych. Wyjazd ten mocno wzbogacił naszą wiedzę zarówno na temat samych lokalizacji jak i specyfiki pracy sztabu filmowego.

Zwiedzanie Dubrownika i wyspy Lokrum

Naszą przygodę rozpoczęliśmy od zwiedzania starego miasta w Dubrowniku z przewodniczką, specjalizującą się w oprowadzaniu śladami Gry o Tron. Tak jak już wspominałem powyżej, wiele z tych miejsc było dla nas oczywistymi. Niektóre jednak nas mocno zaskoczyły.

Po spacerze murami miejskimi oraz wizycie w Forcie Lovrijenac, udaliśmy się na wyspę Lokrum, gdzie również kręcono serial. Dodatkową atrakcją Lokrum jest znajdujący się tam żelazny tron.

Wieczorem udaliśmy się na tematyczną kolację, w pobliżu schodów do Wielkiego Septu Baelora.

Premierowy pokaz ostatniego odcinka Gry o Tron

Następnego dnia, o 7 rano udaliśmy się do Fortu Revelin, gdzie odbył się premierowy pokaz ostatniego odcinka ósmego, finałowego sezonu Gry o Tron. Zanim jednak obejrzeliśmy film, odsłuchaliśmy motywu muzycznego GoT w wykonaniu orkiestry.

Po przemówieniach oficjeli ruszył ostatni odcinek, spokojnie, nie będziemy spojlerować. Część ludzi wyszła szczęśliwa, część zawiedziona. Wszyscy natomiast mieli poczucie, że coś, po tak długim okresie skończyło się.

Po filmie udaliśmy się na dach fortu, gdzie odbył się niewielki bankiet, na którym, najwięksi fani GoT mogli wymienić się swoimi poglądami na temat całego serialu jak i jego zakończenia.

Blogerzy, dziennikarze i zwycięzcy konkursu HBO

Część dla blogerów

Po oficjalnej części wyjazdu, w której uczestniczyli blogerzy, dziennikarze, a także zwycięzcy konkursu zorganizowanego przez HBO, odbyła się część mniej oficjalna, która, co prawda również zawierała elementy Gry o Tron, jednak była mocniej nakierowana na samą Riwierę Dubrownicką.

Arboretum w Trsteno

Pierwszym punktem wyprawy było Arboretum w Trsteno, w którym kręcono kilka scen do serialu. Więcej o samym arboretum przeczytacie z naszego wpisu na blogu pt. „Arboretum w Trsteno”. Scenarzyści Gry o Tron są mistrzami w wyszukiwaniu miejsc, w których kręcono serial. Kilka takich miejsc znajduje się w Trsteno, tuż przy samym Adriatyku. Ciekawe czy je rozpoznacie?

Twierdza Sokol Grad

Po wizycie w arboretum, udaliśmy się do oddalonej od Dubrownika o ok. 35 kilometrów, miejscowości Dunave, nieopodal granicy z Bośnią i Hercegowiną oraz Czarnogórą. W Dunave znajduje się, wznosząca na ponad 25-metrowej skale twierdza, przez wieki strzegła terenów południowej Dalmacji. Więcej o Sokol Grad przeczytacie na naszym blogu we wpisie pt. „Twierdza Sokol Grad w południowej Dalmacji”.

Gra o Tron w Dubrowniku, Chorwacja

Plaża Pasjača

Ostatnim punktem naszej wizyty na Riwierze Dubrownickiej była plaża Pasjača, uznana przez European Best Destinations za najpiękniejszą plażę w Europie w 2019 roku. Po raz pierwszy, Pasjače odwiedziliśmy kilka lat temu. Od tamtej chwili, wstawiono mocniejsze barierki chroniące przed spadkiem z wysokich klifów, a także wylano betonową ścieżkę na ostatnim odcinku, tuż przed samą plażą. Więcej o plaży Pasjača dowiecie się z naszego wpisu na blogu pt. „Plaża Pasjača i strome klify w południowej Dalmacji”.

Turystyka filmowa po Grze o Tron

Prawdopodobnie, nawet najwięksi optymiści nie spodziewali się tego, że po już pierwszych odcinkach Gry o Tron, w których Dubrownik pojawił się jako King’s Landing, nastąpi tak potężna fala turystów z całego świata, chcących poznać serialowe lokalizacje. Aktualnie, spacerując po starym mieście, co chwilę mijają nas grupy, których przewodnicy trzymają w ręku album z kadrami GoT, które powstały w Dubrowniku. Coś niesamowitego!

Na całe szczęście nie ma mowy, by fani Gry o Tron zablokowali miasto. Jeśli więc jesteście wielkimi fanami, czym prędzej przybywajcie do King’s Landing (już odbudowane po spaleniu przez Daenerys), a także innych lokalizacji, które kręcili w Chorwacji!